Hopp til hovedinnhold

Fra jord til bord - Frø, spiring, mat og dyrking

Pixabay mat

Å jobbe med tematikken fra jord til bord gir muligheter for å forstå alt fra spiring og vekst til mat og måltider. Barn kan lære om matens opphav og egenskaper. Barna bør få erfaringer fra dyrking, høsting og produksjon av maten.

Barna skal venne seg til nye smaker og det krever tålmodighet. Det kan være nødvendig med mange eksponeringer for at et barn skal føle seg trygg på ny mat. 

 

Rammeplanen

Fra kapittel 9 - Kropp, bevegelse, mat og helse 

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

Personalet skal:

  • bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile
  • legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna

 

 

vannmelon5-640x320

Dyrking av vannmelon i barnehagen

Å dyrke noe sammen med barn er både lærerikt og en hyggelig felles aktivitet. Jord og vann er morsomt, og å følge en spire fram til plante og frukt for så å kunne høste og smake på den, er en viktig erfaring. Her er et praksiseksempel fra Svensrud Natur- og idrettsbarnehage.

Artikkel
epler

Eplejakten

Det finnes over 300 forskjellige sorter epler i Norge og 7000 i hele verden. Det er et eldorado av smaker og farger.

Artikkel
Epler

Eplesmaking

Hvordan beskrive den rette eplesmaken? Er eple surt eller søtt? Dette må testes ut!

Forsøk og praktisk arbeid
Fisk

Nysgjerrige barn på «jakt» etter mat i naturen

Mange barn opplever fra tidlig alder at det meste av det de spiser, kommer fra butikken. Kjøtt, fisk og bær ligger pakket i plast. Folk flest har lite kjennskap til de mange tilbudene som finnes av matressurser i naturen. Når barn lurer på hvor maten egentlig kommer fra - hvordan får de et best mulig svar på det? En mulighet kan være å ta barnehagebarn med ut på høstingstur.

Artikkel
breakfast-1822190_1920

Nysgjerrighet på smak som utgangspunkt for livslang læring om mat

Gjennom mat og måltidere blir barna introdusert til en verden av smaker.

Artikkel
Smake tidlig 3 kopi

Smak som kroppslig sans, utforsking og estetisk erfaring

I barnehagen smaker barn hver eneste dag, mange ganger. Under måltider, men også utenom, gjerne på ting vi ikke tenker på som mat. Dette gir rom for opplevelser og undring. Samtidig kan smak gi opphav til frustrasjon, særlig blant oss voksne, fordi vi har lett for å knytte smak til det normative, altså det vi bør eller ikke bør gjøre. Men hva skjer om vi ser på smak som utforsking?

Artikkel
epleslang-640x320

Årets epleslang

Elisabeth Tverre ved Benterud barnehage vant Forskerfrøprisen 2010 med «Årets epleslang».

Artikkel