forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Lys
TEMA
Barn er tidlig fascinert av lys og skygge, og «lys» eller «ys» er ofte blant de første ordene de sier. Mange kulturer har fortellinger om lyset og om sola. I barnehagen kan barna reflektere over hva lys er og hvor det kommer fra.
Er det opplagt at det ikke finnes lys uten en lyskilde? Mørket kan oppleves som noe stofflig, men mørke er bare fravær av lys. Uten lys kan vi ikke se noen ting, og lys kommer alltid fra en lyskilde.
Rammeplanen
Fra kapittel 3 - Barnehagens formål og innhold
Personalet skal
- støtte og berike barnas initiativ, undring, nysgjerrighet, kreativitet, læringslyst og tiltro til egne evner
Fra kapittel 8 - Barnehagens arbeidsmåter
Personalet skal
- ta utgangspunkt i barnas erfaringer, interesser, synspunkter og initiativ i barnehagens daglige arbeid og ved valg og gjennomføring av temaer og prosjekter
Fra kapittel 9 - Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at
- barna opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Personalet skal
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna
Fargelek
En gammel overheadprojektor kan brukes til mye moro. Vi kan leke med farger, skygger, såpebobler og mye mer. Her er et eksempel fra Lørensvingen barnehage.
Hvordan ser lys ut i vann?
I denne aktiviteten skal vi se hvordan lys oppfører seg i vann. Dette har de prøvd ut i Midtstuen barnehage.
Lys og skyggelek – Læringspakka
Denne aktiviteten tar for seg lys og skyggelek. Aktiviteten er en del av en felles nordisk læringspakke. Bakgrunnen for opplegget kan du lese om i vedlagte pdf-dokument.
Skyggelek
En gammel overheadprojektor kan brukes til mye moro. Hva med å ha litt skyggelek i barnehagen? Her er et eksempel fra Lørensvingen barnehage.