forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Fargelek
En gammel overheadprojektor kan brukes til mye moro. Vi kan leke med farger, skygger, såpebobler og mye mer. Her er et eksempel fra Lørensvingen barnehage.
Det er spennende å utforske lys og skygge ved å legge lystette (opakt) objekter på overheaden og observere skyggen. Det er også spennende å legge annet mindre lystett materiale (fargefiltre) på, for eksempel gjennomsiktig, farget plast. I Lørensvingen barnehage la de på fargefiltre som ga rommet nye farger.
Gutt, 4 år, ba oss om å lukke øynene mens han la en ny farge på overheaden. «Lukk øynene alle sammen, ikke åpne dem før jeg sier ifra. Hvilken farge tror dere at det blir? Det er ikke lov å se, det er juks!»
Det ble rødt! Gutt, 4 år: – Se, alt er bare rødt! Gutt 4,5 år: – Men se! Skyggen min er fortsatt der og den er fortsatt like stor som meg!.
Jente, 3 år: – Vi kan blande fargene! Vi forsøkte å legge både rødt, blått og grønt filter på overheaden for å se hva slags farger vi kunne skape. Det ble ifølge barna mørkebrunt. Gutt, 4 år: – Akkurat som når vi blander alle malefargene.
Barna ble opptatt av egne skygger, hvor store de var og hvordan både klær og hår fikk ny farge etterhvert som rommet skiftet lys. Barna begynte å bevege seg mer etter at vi endret til fargelys i rommet, de danset og hoppet. Dette kan være med å vise hvordan farger endrer stemningen i et rom og inviterer barna til bevegelse.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Personalet skal:
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna
Materialer og utstyr
- Overheadprojektor
- Gjennomsiktige fargede plastark