forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Skyggelek
En gammel overheadprojektor kan brukes til mye moro. Hva med å ha litt skyggelek i barnehagen? Her er et eksempel fra Lørensvingen barnehage.
I Lørensvingen barnehage lekte vi med overhead. På overheaden la vi forskjellige gjenstander. Barna gjettet hva det var ved å se hvordan skyggen til gjenstanden ble kastet på den store, hvite veggen. Barna møtte dette med undring etterfulgt av nysgjerrighet til selv å skape skygger. De fikk frihet til å utforske både hvordan de selv og ulike gjenstander skapte skygge. Alle barna fikk i tur og orden velge gjenstander som de la på prosjektoren. De valgte ut ting som gaffel, plastikkdyr, saks og byggeklosser. Barna som satt på stoler foran fikk gjette hva skyggen på veggen skulle forestille. Plastikkdyrene kastet merkelige skygger på veggen, og man kunne gjøre det lett eller vanskelig ved å legge dem på forskjellige sider (nedenfra eller på siden). Vi så skyggen til elefant, gaupe, frosk, flodhest, hest og esel. Barna klarte å gjette flesteparten av gangene vi prøvde. Alle fikk forsøke å lage skygger. Vi forsøkte også å lage skyggedyr med hendene og prøvde ut papirfigurer vi hadde laget på forhånd trekanter, firkanter m.m.
Ett av barna foreslo at vi kunne legge en bok på overheaden slik at boka ble synlig på veggen. Til vår store skuffelse ble boka bare et mørkt rektangel. Da et av barna begynte å bevege denne boka, utviklet det seg en lek hvor man måtte «gjemme seg» for skyggen av boka, det var bare lov til å være der det var lys.
Barna sa de manglet ting å legge på overheaden. Vi fant frem saks og papir og begynte å klippe ut de figurene barna ønsket seg. Barna tok raskt i bruk gjenstandene og dette ble til små skyggeteater som barna spilte for hverandre.
Da vi satte en bolle med vann på overheaden, beveget vannet seg. Vi sølte litt vann på overheaden og skrev bokstaver inn i vannet. Barna ble opptatt av å «fange» vannet som vi smurte utover.
Skyggen kan for de minste barna være en rar ting. Første gang de oppdager skyggen sin, må det undersøkes hva dette er for noe rart. Her er en video av en gutt (1,5år) som oppdager skyggen sin for første gang!
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Personalet skal:
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna
Materialer og utstyr
- Overheadprojektor
- Hvit vegg
- Gjenstander i ulike fasoger
- Papir
- Saks