forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Bærekraftig utvikling
TEMA
Barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen heter det i barnehagelovens formålsparagraf. Her samler vi aktiviteter som er med på fremme en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling. Å få gode naturopplevelser og å bli kjent med naturens mangfold er sentralt for dannelsen av et miljøbevisst menneske. Utforskende arbeidsmetoder vil kunne ivareta barns lekende tilnærming til nye fenomener og gleden i å oppdage noe nytt.
Om bærekraftig utvikling eller å ta vare på naturen
Naturopplevelser i tidlig barndom blir ofte ansett som av betydning for barns holdninger til natur seinere i livet. Barns opplevelser i og med natur står sentralt på de første trinnene.
Figuren nedenfor viser en variant av miljøtrappa:
Ta ansvar for framtida og en bærekraftig utvikling
Påvirke og medvirke .
Lære seg å forstå sammenhenger i naturen .
Få en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling
Oppdage mangfoldet i naturen, samle inn, observere.
Være i naturen, naturopplevelser, undre seg
Rammeplanen
Fra Kapittel 1 - Barnehagens verdigrunnlag
Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn. Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen.
Fra Kapittel 9 - Natur, miljø og teknologi
Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
Fuglekasse med kamera
En avansert måte å følge med på fuglenes liv er å ha fuglekasse med kamera. Da kan barna følge med på fuglene uten at de blir forstyrret.
Fugler på fuglebrettet
Mange småfugler overvintrer i Norge og trenger litt hjelp fra oss for å overleve vinteren. Her er et godt opplegg hvor barna får bli kjent med våre overvintrende fugler gjennom fuglemating.
Insekthusprosjekt i barnehagen
Vi har fått kunnskap om at det blir stadig vanskeligere forhold for mange insekter å finne seg et egnet bosted. Dette blant annet fordi menneskene på mange måter fjerner insektenes naturlige bosteder. Vi har fokusert på dette og sist vår bestemte vi oss for å hjelpe ved å lage et eget hus til dem.
Jakt på bokstavar og talsymbol
Omgivnadane og naturen er full av former som liknar på bokstavar og tal berre vi leitar litt, og barn er flinke til å leite og observere. Sprekkar i eit svaberg kan danne bokstaven A, og messinglav kan danne talet åtte.
Kvitre!
Å bruke en app for å lære om fugler og fuglesang kan være nyttig sammen med barna. Her er et eksempel på en fin fugleapp.
Skattekiste frå naturen
La barna lage si eiga skattekiste. Fyll ho med ting frå naturen. Det er enkelt å gjere og er ein aktivitet som kan fortsette gjennom heile året.
Sommerfuglprosjekt i barnehagen
Sommerfuglprosjektet i Klubben barnehage i Lørenskog går ut på å følge livssyklusen til en sommerfuglart, og samtidig lære å passe små dyr, studere dem og respektere dem som levende vesener. Sommerfugler vil alltid fascinere mennesker og særlig barn. Hver gang vi ser en sommerfugl ute er det barn som reagerer og som undrer seg over dette lille vesenet.
Vannets kretsløp på vinduet
Naturfaglige blikkfang som stimulerer til observasjon kan være så mye forskjellig i barnehagen. Prøv denne aktiviteten med vannets kretsløp i en plastpose.