forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Mat
TEMA
Mat og måltider gir mange pedagogiske muligheter i barnehagen. Barn kan lære om matens opphav og egenskaper. Barna bør få erfaringer fra dyrking, høsting og produksjon av maten.
Barna skal venne seg til nye smaker og det krever tålmodighet. Det kan være nødvendig med mange eksponeringer for at et barn skal føle seg trygg på ny mat.
Rammeplanen
Fra kapittel 9 - Kropp, bevegelse, mat og helse
Barnehagen skal bidra til at barna:
- får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.
Personalet skal:
- bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile
- legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna
Eple modnar bananar
Er bananane grøne og ikkje heilt spiseklare? Har du anna frukt og bær heime som gjerne skulle vore litt meir modne? Her er eit lite forsøk som viser korleis du kan modne frukt raskare.
Dyrk erter i vindauget
La barna følge med på spiring og vekst hos erter på ein spennande måte.
Epler blir brune
Er det bare om høsten eplene blir brune? Hvordan kan vi forhindre at epler som er delt opp blir brune?
Kan du smake når nesen er tett?
Du har sikkert opplevd at maten smaker litt mindre når du er forkjølet og tett i nesen. Men hvor mye har nesa å si for smak egentlig? Her er en morsom aktivitet om dette.