forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Aktivitetssamling - Måltidet som pedagogisk arena
Måltidet er en super mulighet til å jobbe tverrfaglig. Det er en viktig pedagogisk arena. Ti nasjonale sentere har gått sammen om å lage et ressurshefte om måltidet som pedagogisk arena.
I vedlegget finner du en samling aktiviteter rundt måltidet som pedagogisk arena. Aktivitetene er utarbeidet av en rekke nasjonale kunnskapssentere i Norge:
- Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
- Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa - Nynorsksenteret
- Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen - Naturfagsenteret
- Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringa - Fremmedspråksenteret
- Nasjonalt senter for matematikk i opplæringa - Matematikksenteret
- Læringsmiljøsenteret
- Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringa
- Lesesenteret
- Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning - Skrivesenteret
- Nasjonalt senter for fleskulturell opplæring - Nafo
Aktivitetene er knyttet til den nye rammeplanen for barnehager og gir masse inspirasjon til å jobbe med maten, måltider, smak og matkultur i barnehagen.
Rammeplanen
Fra kapittel 1
Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen
Fra kapittel 3
- støtte og berike barnas initiativ, undring, nysgjerrighet, kreativitet, læringslyst og tiltro til egne evner
- støtte barnas refleksjoner rundt situasjoner, temaer og fenomener og skape forståelse og mening sammen med dem
- sørge for at alle barn kan få rike og varierte opplevelser og erfaringer, utfordringer og mestringsopplevelser
Fra kapittel 8
- ta utgangspunkt i barnas erfaringer, interesser, synspunkter og initiativ i barnehagens daglige arbeid og ved valg og gjennomføring av temaer og prosjekter
- gi barna varierte inntrykk og mulighet til å uttrykke seg på forskjellige måte
- arbeide tverrfaglig og helhetlig og se de ulike delene i rammeplanen i sammenheng
Fra kapittel 9 - Kropp, bevegelse, mat og helse
Barnehagen skal bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.
Personalet skal:
- bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile
- legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna