Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Lage pepperkakehus

Pepperkakehus er et morsomt prosjekt i barnehagen. Her kan barna være med på både baking og pynting. Her har vi malen til et lite hus, men dere finner maler på nettet for andre typer pepperkakehus. Kanskje dere lager en hel landsby?

Pepperkakehus 2

 

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det. 

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser. 

 

Før dere begynner

Huset kan monteres med glasur eller knekk (smeltet brunet sukker). Hvis dere vil ha et hus som tåler litt, bruk knekk. En annen fordel med knekk er at den størner fort og huset er klart til pynting på få minutter. Melisglasur tar lang tid å størkne, ryker lett, men er barnevennlig. Brukes knekk, skal ikke barn være i nærheten når huset monteres.

 

Lage delene

Del 1 - Lage pepperkakedeig

Lag pepperkakedeig etter ønsket oppskrift, eller kjøp ferdig pepperkakedeig. Det er mange oppskrifter på nett.

Del 2 - Lage delene og steke

Klipp ut malen for de ulike delene

Kjevle ut deigen til 3-4mm tykkelse, og legg malen på. Skjær med en kjøkkenkniv eller pizzahjul langs malen og fjern det overflødige. Pass på at delene ikke ligger for nær hverandre. 

Stek pepperkakedelene etter anvisning i oppskriften. Pass på at den stekes godt. Er det godt stekt, er det mindre sjanse for at huset synker sammen.

 

Pepperkakehus 1

 

Montere

Etter steking er ofte kantene litt ujevne. De sidene som skal være mot hverandre kan med fordel jevnes på med et rivjern slik at sidene blir helt rette. Da sitter huset bedre sammen. Vær forsiktig, for delene kan fort knekke hvis dere er litt uheldige. 

Del 3a - Montere huset med knekk (gjøres av voksne)

Vi anbefaler å montere huset med knekk lagd av smeltet sukker. Dette må gjøres uten barn tilstede pga forbrenningsfare. Hvis barna skal være med å montere, bruk glasur (Del 3b)

Legg først en plan for hvordan delene skal settes sammen.

Smelt to dl sukker i en panne med litt vann. Rør i blandingen til den blir lysebrun. Skru ned varmen.

Start med sidene. Dypp ned i blaningen og sett raskt på plass og hold i 60 sekunder til knekket har størknet. Sett gjerne inntil en rett vinkel slik at vi vet at de sitter rett på hverandre. Sett gjerne de to langsidene på en kortside først, før dere setter på den siste kortsiden. 

Når taket skal på, dypp hele huste ned i sukkerblandingen og sett taket raskt på. Sett så på den andre siden av taket.

Avslutt med pipa.

Del 3b - Montere huset med glasur (sammen med barna)

Å montere med glasur vil fungere, men krever at dere støtter delene opp når de monteres. Glasuren størkner sakte, så det tar tid før huset er ferdig.

Del 4 - Pynte

Pynt med melisglasur og valgfritt godteri.

 

Pepperkakehus 2

 

HMS

Ta forhåndsregler når det jobbes med stekeovn og varme.

Huset blir best når det monteres med smeltet sukker (knekk), men dette er forbundet med faren for store brannskader. Barn skal ikke være i nærheten når det brukes smeltet sukker.

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring

Materialer og utstyr

  • Pepperkakedeig
  • Kjevle
  • Kniv
  • Maler (pdf)
  • Hvetemel
  • Sukker
  • Melis
  • Stekepanne
  • Div pynt