Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Fargerik kameleon

Kameleonen er kjent for å kunne skifte farge. Dette kan vi lage selv på en enkel måte. 

Kameleon 8

 

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det. 

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser. 

 

I denne aktiviteten skal vi lage en kameleon som skifter farge. Her kan barna bruke masse fine sterke farger og se hvordan kameleonen skifter farge.

 

Steg 1 – Fargelegge

Ta frem den ene papptallerkenen. La barna fargelegge eller male denne inni med mange fine farger etter eget ønske. Hvis det males, må dere sette av tid til at malingen tørker før dere monterer.

Steg 2 – Skjære ut silhuett av kameleon (voksne)

Skriv ut malen av kameleonen og klipp ut denne. Legg den på oversiden av sentrum av den andre  papptallerkenen og tegn rundt. 

Det går an å klippe ut kameleonen, men dette kan være litt vanskelig. Vi anbealer at en voksen legger tallerkenen på en skjærefjøl og bruker en tapetkniv til å skjære ut silhuetten av kameleonen. 

Steg 3 – Montere

Legg tallerkenen med kameleonen oppå den fargede tallerkenen. Finn sentrum av tallerknen og press gjennom en stikkbinders. Fest på baksiden.

Snurr på tallerkenen og se at kameleonen skifter farge.

 

 

  • Kameleon 9
  • Kameleon 10
  • Kameleon 1
  • Kameleon 6
  • Kameleon 2
  • Kameleon 5
  • Kameleon 8

 

 

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring

 

Materialer og utstyr

  • Mal kameleon
  • To store papptallerkner
  • Stikkbinders
  • Malesaker/fargestifter
  • Saks eller tapetkniv
  • Skjærefjøl