Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Pop-opp-troll – Julemonster

I denne aktiviteten skal vi lage et morsom pop up troll. Det kan være et troll, eller i juletiden kan vi lage et julemonster eller en julenisse som hopper opp av en kopp.

Julemonster 3  

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.  

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser. 

 

Forberedelse

I denne aktiviteten kreves det en del utstyr. Barnehager har gjerne plasthansker liggende. Aller best resultat får dere med bruk av latexhansker. Nitrilhansker fungerer også ok, men vi anbefaler ikke å bruke vinylhansker. De er litt for lite fleksible og er vanskelig å male på.

Vurder om barna skal være med på alle stegene under, eller om dere voksne gjør steg 2 på forhånd.

 

Lage Pop-opp-troll

Det er noen steg i denne prosessen med å lage et julemonster. Poenget med aktiviteten er at julemonsteret skal skjule seg nede i koppen, og når barna blåser i sugerøret så popper monsteret opp av koppen.

Steg 1

Ta frem maleutstyr eller tusjer slik at barna kan male eller tusje på hanskene. La barna slippe kreativiteten løs. Ha gjerne en åpen samtale med barna om pop-opp-trollet har noe å se, lukte, spise eller høre med, og hvordan dette kan se ut (form, størrelse, antall) og hvor de skal plasseres på sprett-opp-trollet. Slipp kreativiteten løs og idémyldre rundt hva de ulike delene på hansken kan forestille, f.eks. kan tommelen på hansken forestille en nese og fingrene forestille hår eller en hanekam. Hvor plasserer dere nese, øye og munn på hansken? Hanskene må tørke godt før dere monterer monsteret i steg 3.

Steg 2

  • Lag et lite hull i siden av koppen helt nede ved bunnen. Det skal være så stort at sugerøret akkurat kan dyttes inn.
  • Klipp av en 8cm lang sugerørbit.
  • Sett sugerørbiten inn i hullet og lim med smeltelim rundt slik at det er helt tett.

Steg 3

  • Tre plasthansken over koppen.
  • Tape godt rundt hansken slik at det er helt tett og dytt hansken opp i koppen.
  • Barna kan nå blåse forsiktig i sugerøret og trollet popper opp. Suger man inn, vil trollet forsvinne ned i koppen igjen.

 

Julemonster 1  

Julemonster 4  

Julemonster 2  

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring

 

 

Materialer og utstyr

Pappkopp (stor)

Latexhanske

Limpistol

Smeltelim

Tape

Sugerør