Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Fargekunst med Non Stop og melk

Non Stop har mange fine farger. Hvis vi greier å la være å spise de, kan vi lage et lite kunstverk av disse små godsakene.

Non stop 1

 

 

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det. 

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser.  

 

Kunst med Non Stop

I denne aktiviteten skal vi lage kunst av Non Stop. 

Ta frem en tallerken.

Legg Non Stop i en sirkel langs ytterkanten av tallerkenen, slik at de ligger tett inntil hverandre og slik at det ikke er to like farger ved siden av hverandre.

Et alternativ er å bruke Skittles. Kanskje dere kan lage en av hver for å se på forskjeller og likheter?

Hell H-melk forsiktig i midten av tallerkenen slik at melken når opp til rett over midten av Non Stopene. La det stå rolig og observer over tid hva som skjer.

 

Plassere NonStop langs kanten Plassere NonStop langs kanten

Helle melk forsiktig på i midten slik at det dekker halvveis over. Helle melk forsiktig på i midten slik at det dekker halvveis over.  

Fargene beveger seg innover Fargene beveger seg innover

Her har vi brukt en pinne og forsiktig rørt litt i melka for å lage nytt mønster Her har vi brukt en pinne og forsiktig rørt litt i melka for å lage nytt mønster  

 

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde... Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også. 

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen 

 

 

Materialer og utstyr

  • Non-Stop
  • (evnt. Skittles)
  • Helmelk
  • Tallerken