Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

3D julekort

Å lage julekort er moro, men hva om vi lager noen julekort med motiver som spretter ut av kortet? I denne aktiviteten viser vi eksempler på hvordan vi lager 3D julekort.

3D Julekort 4

 

 

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.  

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser.

 

3D Julekort

Formingsaktiviteter er moro og vi kan være kreative med både ulike former og farger.

I filmen under ser dere en enkel oppskrift på et 3D julekort. Når dere har lagd brettemekanismen til julekortet, kan dere selv la fantasien skinne og lage ulike julemotiver som settes inni julekortet. I filmen bruker vi et juletre som eksempel.

 

 

 

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde... Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også. 

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring

 

 

Materialer og utstyr

  • Fargede ark
  • Saks
  • Limstift
  • Valgfri pynt