Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Luftkanon

Kan man skyte luft? Ja, men vi trenger noe som kan dytte luften fremover. I denne aktiviteten lager vi en enkel luftkanon.

Luftkanon 2

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.  

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser. 

 

Forberedelse

Før denne aktiviteten må dere skaffe dere et Pringlesrør eller tilsvarende med tett bunn.

 

Gjennomføring

Ta frem et Pringlesrør. I bunnen av denne er det en tynn aluminiumsplate. I denne plata lager dere et hull som er ca 1cm2 i midten

Ta en ballong og lag en knute i enden av ballongen slik at den er tett. Klipp av bunnen av ballongen og tre den på røret. Tape godt rundt.

Du har nå mulighet til å dra i ballongknuta og slippe. Da skytes luft ut av kanonen. 

Prøv å skyte mot lette gjenstander som for eksempel papirbiter. Test så med andre ting dere måtte finne. I filmen under kan dere se luftkanonen skyte mot et telys.

 

Luftkanon 1

Luftkanon 3

Luftkanon 2

 

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også. 

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen 
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.

 

 

Materialer og utstyr

  • Pringlesrør
  • Ballong
  • Tape
  • Telys
  • Silkepapir