Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Blåse opp ballong med gass

Vi tilsetter noen ganger natron eller bakepulver for å få et bakverk til å heve. Det dannes gass som gjør av bakverket blir luftig og øker i størrelse. I denne aktivieteten undersøker vi hvor denne gassen kommer fra.

Bakepulverballong 1

 

 

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det. 

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser. 

 

I denne aktiviteten skal vi lage CO2-gass.

Til dette bruker vi eddik og bakepulver.

  • Fyll et par dl eddik i en brusflaske. 
  • Fyll en ballong med to teskjeer bakepulver.
  • Fest ballongen godt på flaska uten at dere heller over bakepulveret. La den henge ned fra siden.
  • Når barna er klare, løft opp ballongen slik at bakepulveret kommer ned i flaska.
  • Observer hva som skjer.

 

 

  • Bakepulverballong 1
  • Bakepulverballong 1
  • Bakepulverballong 3
  • Bakepulverballong 4

 

HMS

Eddik er en syre. I aktiviteten kan 7% eddik brukes. Denne er ikke så sterk. Bruk uansett briller når dere gjør denne aktiviteten. 

Faglig forklaring

Eddiksyre reagerer med bakepulveret (Natriumbikarbonat) og da dannes det CO2-gass. Gassen tar større plass og ballongen blåses opp av gassen.

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen 
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.

Materialer og utstyr

  • 1/2L flaske
  • Ballong
  • Eddik
  • Bakepulver
  • Trakt
  • Teskje