forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Hva smelter først?
Vi kler på oss for å holde varmen. En god jakke eller genser holder oss god og varm hvis det er kaldt. Men hvordan er dette hvis vi skal holde på kulde? Dette undersøker vi i denne aktiviteten.
Innramming av aktiviteten
Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.
Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av. Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser.
Forberedelse
Du trenger å fryse ned noen store isbiter i forkant av denne aktiviteten.
Gjennomføring
Ta frem to like store isbiter/isklumper, en raggsokk og to tallerkner.
Legg den ene isbiten på den ene tallerkenen og pakk den andre isbiten inn i raggsokken og legg den på den andre tallerkenen. La dette stå ute på et bord.
Observer hva som skjer over tid. Når isbiten på tallerkenen er nesten smeltet, tar dere ut isbiten fra raggsokken og legger ved siden av den som har ligget i friluft.
Diskuter sammen med barna hvorfor isbiten i raggsokken er større enn den som ligger i luft.
Vis at du putter isbiten i en raggsokk
Pakk isbiten inn og vent til isbiten på tallerkenen er nesten helt smeltet
Utvidelse av aktiviteten
Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
- lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi
Personalet skal
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.
Materialer og utstyr
- To tallerkner
- To isbiter/isklumper
- Raggsokk