forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Balansere et egg på høykant
I denne aktiviteten skal du prøve å få et egg til å stå på høykant.
Innramming av aktiviteten
Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.
Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av. Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser.
Hvordan få et egg til å stå på høykant?
Ta et rått egg i neven, den spisse enden øverst, som vist på bildet. Slå neven i bordet mange ganger, eller slå den mot den andre neven.
Du må passe på så egget ikke kommer nær bordet, for da blir det knust. Egget skal holde seg helt.
Når du har støtt egget mange, mange ganger på denne måten, kan du kanskje få det til å balansere på den butte enden på en bordduk. Det går ikke på et hardt bord og heller ikke på en plast- eller voksduk. Det må være en tøyduk eller et annet tøystykke. Det er kanskje ikke så lett å få det til med en gang, men vi har alltid klart det. Unntatt de gangene egget går i stykker.
Utvidelse av aktiviteten
Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.
Faglig forklaring
Midt i egget ligger eggeplommen. Den er litt tyngre enn samme volum eggehvite. Når egget har stor fart nedover og bråstopper, flytter derfor plommen seg nedover i egget. Vi holder den butte enden ned, og for hver gang vi slår nevene sammen, kommer plommen lenger og lenger ned mot denne enden. Til slutt kommer eggeplommen så dypt i egget at det kan balansere på en duk.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Personalet skal:
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna
Materialer og utstyr
- En duk
- Et rått egg