forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undersøk skjelettet ditt
I denne aktiviteten skal barna få bruke sine egne erfaringer til å forske på skjelettet sitt.
Vi kan alle kjenne at det er noe hardt under huden og musklene. Alle virveldyr har et skjelett og dette kan barna utforske nærmere i denne aktiviteten.
Kjenn på det harde inni kroppen din. Undersøk og snakk om hvor det er lett å kjenne knokler. Hvor er skjelettet bøyelig?
Tegn et omriss av et barn på gråpapir. Prøv å tegne skjelettet inne i omrisset og sett navn på så mange deler som mulig. Barna tegner skjelett inne i omrisset. Prøv å tell hvor mange bein det er i kroppen.
Se gjerne på en modell eller en plansje av et skjelett (pdf i kolonnen til høyre). Eller lag en skjelettsprellemann (se relatert aktivitet). Sammenlign skjelettet med skissen dere har laget.
Se på røntgenbilder av bein i kroppen. Dere finner bilder på internett. Klarer dere å finne ut hvor de ulike delene hører hjemme i kroppen? Noen av barna har kanskje brukket et bein eller de kjenner noen som har gjort det. Diskuter hvordan bruddskadene oppstod og ble behandlet.
Begreper som kan brukes er:
- knokler – de enkelte delene av skjelettet
- overarm, underarm, albu, håndledd, håndbak
- lår, legg, knehase, ankel, akilleshel, vrist, fotblad, hæl
- torso – menneskekroppen uten ben, armer og hode
- skjelett – systemet som omfatter alle knokler i kroppen
Faglig forklaring
Nyfødte babyer har 270 ulike knokler i kroppen. Men etter hvert som man blir eldre, vokser noen knokler sammen. Derfor har voksne bare 206 forskjellige knokler i kroppen.
Hodeskallen har 26 knokler. Det er mulig å telle 18 av dem. De andre 8 er inne i hodet, 3 i hvert øre og 2 i ganen. Øreknoklene er de eneste knoklene i kroppen som er ferdig utvokst ved fødselen.
Andre dyr, som insekter og skjelldyr har skjelett utenpå kroppen, men ikke inni.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna:
- får kunnskap om dyr og dyreliv
- får kjennskap til menneskets livssyklus
Personalet skal:
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
Materialer og utstyr
- Bred rull med gråpapir
- Fargestifter
- Røntgenbilder av ulike deler av skjelettet
- Et skjelett