forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Lag store såpebobler
Såpebobler er spennende å leke med. Med riktig utstyr kan dere få boblene til å bli ganske store. Barna kan selv øve seg på å blåse opp bobler og se på hvordan de alltid danner en kulerund form.
Innramming av aktiviteten
Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.
Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av. Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser.
Såpebobler er alltid spennende. Her har vi en oppskrift på store såpebobler. Når dere lager boblene kan dere prøve å se etter alle fargene som oppstår i boblene. Fargene kommer fra sollyset.
NB: Selv om vi kommer med en oppskrift her, kan det være litt vanskelig å få til den perfekte blandingen. Det finnes gode såpebobleblandinger å få kjøpt, så vurder om hva dere velger. Er det kun for å studere boblene, anbefaler vi kjøpte blandinger. Hvis dere vil ha med eksperimentering med å blande selv, gjør gjerne det sammen med barna.
Her er oppskriften på en god såpebobleblanding:
Oppskrift
- 3 liter vann
- 2 desiliter Zalo
- ½ desiliter glyserol
Denne oppskriften gir i utgangspunktet en god blanding, men for å få til den rette blandingen må du kanskje prøve deg litt frem med glyserolen.
Du kan bruke en gammel stål-kleshenger eller lignende for å lage store ringer. Husk å lage et lite håndtak i enden. For at såpevannet skal feste seg godt kan det være lurt å tvinne hyssing rundt hele ringen. Med en slik ring kan du lage kjempestore bobler!
Utvidelse av aktiviteten
Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.
Faglig forklaring
Alle såpebobler får en rund form fordi det er den formen som krever minst energi. Såpeboblene sprekker når du tar borti dem med tørre hender. Dersom du har såpevann på hendene kan du ta på en såpeboble uten å sprekke den. Dette er fordi molekylene på hendene dine er de samme som på såpeboblen
Tips
Det kan være lurt å lage ferdig blandingen dagen før dere skal gjøre eksperimentet, men husk å sette på lokk på blandingen
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Personalet skal:
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
Materialer og utstyr
- Såpebobleblanding (se oppskrift)
- Bøtter eller baljer
- Kleshenger av stål eller lignende
- Hyssing