forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Elektrisk krydder
Har du gnidd en ballong mot en ullgenser og oppdaget at det skjer noe når man setter ballongen mot håret? Her er en aktivitet om elektriske ladninger og krydder.
Innramming av aktiviteten
Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.
Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av. Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser.
En ballong som er gnidd mot ull får elektrisk ladning. Denne ladningen gjør at ballongen trekker til seg krydder.
Blås opp ballongen. Strø noe krydder på en tallerken. Prøv med f.eks. kruskakli også. Gni ballongen mot tørt hår, eller mot en katt, eller en ullgenser. Vi vet aldri riktig hva som er best, men det må være forholdsvis tørr luft, og tørre materialer. Forsøkene går neppe i regnvær. Hold ballongen like over krydderet, men ikke helt ned til. Krydderet strømmer opp på ballongen. Grove pepperkorn trommer på ballongen så vi hører det. Noen krydder lager høye tårn, f.eks. tørket pepperrot og kanel.
Vi kan holde ballongen med den gnidde sida opp og strø krydder på den. Noen krydderkorn blir liggende der de treffer ballongen. Noen spretter ut igjen og sprer seg utover. Noe krydder danner kanskje små tårn, som etter en liten stund skvetter av igjen.
Hold en ladd ballong over en blanding av kanel, pepperrot og grove pepperkorn. Kanelen og pepperroten bygger tårn.
Du trenger ikke bruke bare krydder. Du kan prøve med all slags pulver: kaffe, vaskepulver, te, sukker. Vi har lest at det er mulig å trekke pepperet ut fra en salt-pepper-blanding med en gnidd ballong. Det går bra med særlig grovkornet salt.
Utvidelse av aktiviteten
Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.
Faglig forklaring
Vi antar at ballongen er negativt elektrisk ladd. Da trekker den på positive ladninger i nærheten, og skyver på negative.
I et krydderkorn er det både positive og negative ladninger. I nærheten av ballongen fordeler ladningene i krydderkornene seg slik at sida nærmest ballongen blir positiv. Da blir kornene tiltrukket av ballongen.
Når kornene setter seg på ballongen, kan det hende at negative ladninger fra ballongen går over på kornene, og da skvetter de av igjen.
Noen støvkluter og støvkoster blir elektrisk ladd når du bruker dem. Da trekker de til seg støv.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Personalet skal:
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna
Materialer og utstyr
- Ballong
- Krydder, kaffe eller lignende
- Tallerken