forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Magisk vannkanne – kreativ problemløsning
I flere barnehager har barn lekt med den magiske vannkanna. Vannkanna virker slik at når du heller farget væske i trakta, renner det en klar væske ut av sugerørtuten. I noen tilfeller har barna fått helle oppi selv. Aktiviteten kan gjøres ute eller inne.
Publisert i tidsskriftet Naturfag 1/17
Når barna har fått se hvordan kanna virker, har barnehagelæreren utfordret barna til å foreslå hvordan vannkanna kan se ut inni? De har stilt barna åpne spørsmål som åpner for ulike svaralternativ: – Hva tror du skjer her? Hvordan tror du den ser ut inni? Kan du tenke deg flere løsninger på hvordan kanna kan se ut inni? Spørsmålene er formulert på en slik måte at barna kan føle seg trygge på at det ikke blir avkrevd riktig svar av dem. Barna har fått tegne forslag eller formidle svar muntlig. Rikke på 5 år mente at fargene var tyngre enn vannet og at de sank til bunnen og presset vannet ut av sugerøret. Svaralternativene kan kategoriseres på flere måter:
- filter som filtrerer bort fargen på væsken
- fargene går i bånn og presser det blanke vannet ut (tetthet)
- det er vann inni kanna fra før, og så er det noe som dytter vannet ut (ulike kamre i kanna)
- tannhjul eller andre tekniske innretninger som fjerner farger (teknikk)
- fargen fester seg på kanneveggen eller tørker opp slik at det blanke vannet blir igjen (kjemi)
- en babytrollmann sitter inni kanna og tryller bort fargen (magi/trylling)
Løsningsforslagene ble også preget av hvor vannkanna ble demonstrert. Når demonstrasjonen skjedde utendørs, ble temperatur inkludert i svaralternativene:
- Det er for kaldt, fargen fryser til is.
- Det ble for varmt, fargen kokte bort.
Under finner du tegninger fra en utprøving i barnehagen og i en førsteklasse. Tegningene viser hvordan de så for seg at fargene fester seg på kanneveggen og at det kunne være en trollmann inne i kanna.
Ideer smitter
Det er vanskelig å komme med nye ideer når et godt forslag er presentert. Dette har vi opplevd når vi har presentert kanna for voksne. Med en gang den riktige løsningen blir presentert for resten av gruppa, stopper kreativiteten og setter stopper for nye forslag. Lar vi de voksne få sitte sammen to og to først, etablerer de flere forslag. Flest forslag får vi fra grupper som ikke er for store og hvor deltagerne kjenner hverandre og er trygge på hverandre.
Lekeskrift og lekefysikk
Barn lekeskriver svært ofte før de lærer å skrive. I rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver heter det at personalet må støtte barnas lekeskriving i barnehagen. I forslag til ny rammeplan heter det at barnehagen skal bidra til at barna får utforske og gjøre seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift. Med denne tilnærmingen til skriving vil barnet delta ved å være nysgjerrig, prøve seg fram og oppdage sammenhengene etter hvert. Er dette også en naturlig tilnærming til fysikk og kjemi, å leke seg til løsninger på tekniske eller kjemiske spørsmål? Det er mulig at en fantasifull og leken tilnærming til naturfagene kan være med på å stimulere til senere forståelser etter hvert.
Ulike måter å gjennomføre aktiviteten
I barnehagekulturen er mange skeptiske til å gi svaret og fortelle hva som er riktig. Når barna får svaret, kan både utforskning og samtale slutte. Å holde tilbake svaret kan være en bevisst pedagogisk holdning for å kunne drive samtalen og aktivitetene videre. I forbindelse med vannkanna er det flere barnehagelærere som har holdt tilbake sannheten om hvordan kanna virker. I stedet har de tatt den fram igjen noen dager etter første demonstrasjon og kanskje endret litt på forholdene. Hva kan ha skjedd når de heller på blankt vann og så renner det farget vann ut? Denne opplevelsen kan gi undring som stimulerer til nye løsningsforslag.
Når forsøket gjentas, gis det muligheter for å repetere begrepene. Det som barna beskriver som «hvitt vann» kan bli til blank eller klar væske. Andre begreper som kan være aktuelle er oppi, inni, usynlig, på siden og helle ut.
I boka Språk og digitale verktøy i naturfag står det beskrevet hvordan vannkanna kan brukes til å lære med sammensatte tekster.1 Elevene forklarer både med skrift og tegninger hva som skjer i kanna.
Kreativitet og naturfag
Kreativitet kan være søken etter nye og uvante løsninger. Barn trenger å trene på å utvikle en kreativ holdning eller tilnærming.2 Gis det rom for samtaler og diskusjoner som inkluderer nye tanker og ideer i barnehagen? I følge den amerikanske psykologen Rollo May kreves det mot for å være kreativ.2 Det handler om å trosse konformitet, prøve seg og våge å mislykkes. Hvis barna skal søke etter ett riktig svar, fremmer ikke dette kreativiteten.
Hvem har sagt at naturfag bare krever riktige svar? I aktiviteten med vannkanna kan kreativiteten blomstre. En utforskende tilnærming til naturfag byr på store muligheter til å stimulere barns undring, nysgjerrighet og ja, kreativitet. På Naturfagsenterets nettsted for barnehagen, forskerfrø.no, finnes en mengde forslag til aktiviteter med utforskende tilnærminger som er lette å ta i bruk, og som er gratis.
Fotnoter
1Mork, S. og Erlien, W. (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget
2Sæther, M. og Hagen, T.L. (red.), (2014). Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget
Slik lager du en magisk vannkanne
Den magiske kanna er opprinnelig en ren vindusspylervæskekanne. Start prosessen med å lage et hull på den ene kortveggen ca. 3 cm over bunnen. Hullet skal ikke være større enn et sugerør, for du skal feste et sugerør i hullet. Ca. 2 cm av sugerøret skal stikke ut. Bare en liten del av sugerøret skal stikke inn i kanna. Sugerøret limes fast med en limpistol. Når kanna er ferdig, fyller du vann opp til rett under sugerørsbiten. Lag så et hull i korken. Hullet skal være stort nok til at du kan putte en trakt oppi.
Putt en 3 liters plastpose ned i kanna gjennom kanne- åpningen, men la poseåpningen være igjen og legg den over kanten på kanneåpningen. Skru på lokket over plastposen, slik at plastposen sitter fast. Klipp av overskytende plastpose-materiale. Lag et tredje hull i kanna slik at luft kan slippes ut når du heller væske i plastposen. Dette hullet kan du lage på toppen av kanna, rett bak hanken.
Kle hele kanna med et materiale som skjuler innholdet. Vi har ofte brukt aluminiumsfolie. Det kan være lurt å prøve kanna et par ganger før du viser den til barna.