Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Grillpinnefilm

Nå skal vi lage en enkel form for film. Vi trenger bare en grillpinne og et par ark, så er vi i gang. 

Grillpinnefilm 2a

 

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det. 

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser. 

 

Lage grillpinnefilm

For å kunne se film må vi mennesker se minst 24 bilder i sekundet. Det vil si at 24 enkeltbilder sendes rett etter hverandre på ett sekund. Da ser vi sammenhengende bevegelser. Vi kan lage en enkel film med bare to bilder. I denne aktiviteten kan vi få en figur til å danse.

 

Steg 1

Ta frem et A4-ark og tegn en mann eller dame med beina sammen og armene ned. Bruk en tydelig tusj.

Steg 2

Legg et annet A4-ark oppå og tegn over, men denne gangen settes armene opp og beina ut. Resten tegnes akkurat som den forrige tegningen. 

Steg 3

Klipp rundt figurene mens arkene fortsatt sitter sammen i en sirkel rundt figurene. Lim sidene sammen med en grillpinne i midten. 

Steg 4

Snurr på pinnen. Hvor fort må du snurre for at du ser bevegelsene i armer og bein? Prøv med ulike hastigheter. 

 

Film med nisse:

Grillpinnefilm 2a

Grillpinnefilm 2b

 

Film med pepperkakemann med og uten hatt:

Grillpinnefilm 1b

Grillpinnefilm 1a  

 

 

 

 

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde... Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også. 

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring

 

 

 

Materialer og utstyr

  • A4-ark
  • Grillpinne
  • Tusj
  • Farger