Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Hva er inni frøet?

Hva er inni et frø? I denne aktiviteten får barna studere nettopp dette. I aktiviteten finner dere også en film som viser fremgangsmåten.

bønner Pixabay

 

I denne aktiviteten blir barna kjent med hva som er inni et frø.

Et frø kan sammenliges med en matpakke. Frøet består av et frøskall ytterst, matpakke inni og et lite plantefoster, også kalt embryo. Morplanten sørger for at plantefosterne får med seg en matpakke slik at de har alt de trenger for å spire. 

Forslag til innramming av aktiviteten

Før aktiviteten starter kan den rammes inn med bøker som handler om frø og planter, eller dere kan finne frem ulike frø og se på hvordan de ser ut. Se på størrelser, former og strukturer på overflaten. Forslag til frø dere kan se på er kokosnøtt, bønner, linser, mais, sennepsfrø, ris og ulike typer korn.  

Gjennomføring

Aktiviteten går over to dager.

Første dagen tar dere frem tørre bønner. La barna kjenne på frøene og beskrive utseende og hvordan den kjennes mellom fingrene.

Ta frem en skål og hell noen frø oppi. Hell på vann. La stå til dagen etter. 

Dagen etter tar dere frem frøene som har ligget i vann. Ta også frem noen tørre frø og sammenlign. Hva har skjedd med frøene?

Tørre frø øverst til venstre, bløte frø til høyre, og delt frø under Tørre frø øverst til venstre, bløte frø til høyre, og delt frø under

For å finne plantefosteret må dere klemme litt på frøet først og så klemme det fra toppen og bunnen slik at den sprekker opp. Frøet deler seg i to. Ta frem den delen som har det som ser ut som en liten rot nederst, Like ved denne rota ser dere frøbladene.

Nederst i delen til høyre ser dere plantefosteret (Embryo) Nederst i delen til høyre ser dere plantefosteret (Embryo)

Delen nederst ser ut som en Y-form. Det er frøbladene til plantefosteret. Under ser dere den delen som blir til en rot. 

Forslag til utvidelse av aktiviteten

For å utvide aktiviteten foreslår vi at dere planter ulike typer frø i jord og følger med på spiring og vekst.

Det at morplanten har gitt sitt plantefoster en matpakke er viktig for oss mennesker. Vi spiser frøene og får den samme energien som plantefostere bruker når de skal spire. Hvilke matretter bruker vi frø i? Hva er mel egentlig? Kan dere lage noen matretter med frø?

Film

Se gjerne denne filmen som viser fremgangsmåten til aktiviteten.

 

 

Faktaboks: Hva skjer når frøet spirer og vokser?

 For at et frø skal spire trenger de vann. Det første som skjer er at frøet tar opp vann. Deretter vokser det ut en rotspiss som trekker inn mer vann og næringsstoffer fra jorda inn til plantefosteret. Plantefosteret har de første bladene klare, de kalles for frøblader. En stengel vokser ut og frøbladene brettes ut og planten kan starte med fotosyntese. Plantefosteret må få bladene opp i lyset før den har spist opp matpakka si. Hvis ikke dør planten.

Det som er litt rart er at frøene ikke trenger lys for å spire. Det er først når frøbladene er kommet opp over jorda at frøet trenger lys.

Spiring og vekst hos planter Spiring og vekst hos planter

Når plantene vokser og har fått de første bladene (frøbladene) ut, vokser det ut en stengel fra en knopp fra frøbladenes overside. Herfra vokser det frem nye blader, stengler og sidestengler til planten. 

 

Faktaboks: Hva er et plantefoster?

 Et planteforster kalles også et embryo. Den består av tre hoveddeler.

1. Kimrota er der rotspissen vokser ut. Det er det første som skjer når planten skal spire.

2. Frøblader har de en eller to av. Dette er de første bladene som kommer opp og de ligger klare hos embryoet. På den måten kan den komme rakst i gang med fotosyntese. Bladene ligger klare og det bare er å få de opp over jorda og ut i lyset.

3. Kimknoppen er stedet resten av planten vokser ut fra. Det starter gjerne med en liten stengel før flere blader kommer frem. 

Planteembryo

Rammeplanen

Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna:

  • opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
  • får gode opplevelser med friluftsliv året rundt
  • får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring

 

 

 

 

Materialer og utstyr

  • Tørre bønner
  • To skåler
  • Vann
  • Lupe