forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Lag en 17. mai-nellik
En hvit nellik kan få fine farger. I dette forsøket kan vi lage en 17. mai-nellik og samtidig se hvordan planter transporterer vann.
Dette forsøket illustrerer hvordan planter transporterer vann. Nellik egner seg godt til dette forsøket, og vi kan lage et lite kunstverk.
Slik gjør du
Tilsett farge i et glass med vann. Sett en nellik eller en annen hvit blomst i vannet og la planten stå et par dager. Studer hva som skjer og beskriv det. Kan dere se vedrør på blader og blomst? Prøv å forklare hva som skjer.
Det er mulig å gjøre dette forsøket med ulike planter med hvit blomst, men nellik og roser fungerer spesielt godt fordi det er lett å kutte i stilken og blomsten lett tar farge. Dere kan også prøve hvite tulipaner eller hvitveis.
Blekk gir sterk effekt, med det er også mulig å bruke forskjellige typer vannfarger og konditorfarge.
Videre eksperimenter
- Lag for eksempel et snitt på langs av stengelen. Sett de to stengeldelene i forskjellig farget vann.
- Prøv ut ulike planter.
- Prøv forskjellig type farger som blekk, konditorfarge, vannfarge.
Faglig forklaring
Transporten skjer i vedrørsceller som danner lange vedrør i stengelen. Vedrørene blir farget og viser hvordan vann transporteres opp i blomsten. På bildet der nelliken står med stengelen i to forskjellige farger, er det tydelig å se at disse rørene går rett opp i blomsten og ikke krysser hverandre.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring.
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Personalet skal:
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
Materialer og utstyr
- Nellik eller annen plante med hvit blomst
- Ulike vannløselige fargestoffer (eks. konditorfarge)
- Glass med vann