forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Løft is med tråd
I denne aktiviteten skal du løfte ein isbit ved hjelp av ein tråd og salt, utan å ta på isbitane.
Innramming av aktiviteten
Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.
Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av. Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser.
I denne aktiviteten kan barna få undre seg over effektane av kulde i vatn og is. Denne aktiviteten passar når barna er opptatt med å leike med is og vatn.
Slik gjer du det:
Legg nokre isbitar i eit glas med kaldt vatn. Fukt den eine enden av ein tråd godt, og legg han over isbitane. Strø salt på tråden og isbitane og vent eitt minutt. Løft tråden forsiktig opp. Isbitane har festa seg til tråden, og du kan løfte dei opp frå vatnet.
Utvidelse av aktiviteten
Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.
Fagleg forklaring
Blanding av is og salt har lågare smeltepunkt enn rein is. Derfor smeltar litt av isen raskare når saltet kjem på. Vatnet renn rundt tråden. Smeltinga treng energi, og omgivnadane blir litt kaldare. Energien blir tatt frå omgivnadane. Saltet renn bort, og det nesten reine vatnet som er igjen, frys til is. Da sit tråden fast i isklumpen. Nullpunktet i Fahrenheitskalaen er den lågaste temperaturen du får til ved ei passande blanding av is og salt. Før fryseskapet kom, laga folk iskrem ved avkjøling med is-og saltblandingar.
Kommentarar og spørsmål frå barn
Barna spør gjerne om kvifor dette skjer når dei er med på denne aktiviteten. Dei har også sjølve nokre forslag om kvifor som; «Tråden heng fast fordi det er salt.», «Isbiten fraus seg fast i tråden.» og «Salt smakar som sjø og som saltvatn.»
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Personalet skal:
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna
Materialer og utstyr
- glas med vatn
- isbitar
- hyssing
- salt