Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Dansande rosiner

I denne aktiviteten kan barna utforske kva som skjer med rosiner i kolsyrehaldig vatn. De kan koble aktiviteten til kva som flyt og søkk, og til observasjonar om forskjellen mellom vatn med og utan kolsyre (CO2).

Rosiner i farris og vann

 

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.  

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser. 

 

Hell litt væske av flaskene og putt deretter nokre rosiner i kvar flaske. Start gjerne med flaska utan kolsyre. Alternativt kan de helle vatn med og utan kolsyre forsiktig opp i kvart sitt store glas. Putt så nokre rosiner i kvart glas. Studer nøye kva som skjer.

Dei kan sjølve utforske kva som skjer når dei held flaska på ulike måtar eller ristar ho. Kva skjedde i dei forskjellige flaskene? Har barna nokre forklaringar på det som skjer?

 

 

 

Utvidelse av aktiviterten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også.

Fagleg forklaring

Bobler av CO2 legg seg rundt rosinene, og etter kvart blir det så mange CO2-bobler at dei løftar rosinene opp. I vassoverflaten sprekk boblene og rosinene søkk ned igjen. Rosinene vil derfor flyte opp og ned av seg sjølve i flaska heilt til det ikkje er meir kolsyre igjen.

Kommentarar og spørsmål frå barn

I denne aktiviteten kjem det mange undrande spørsmål rundt det barna observerer. Kvifor skjer det noko i den eine flaska og ikkje noko i den andre? Kva er grunnen? Oppfordr gjerne barna til å finne forklaringar.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover

Personalet skal:

  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen 
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.

 

Materialer og utstyr

  • ei flaske (1,5 l) vatn utan kolsyre
  • ei flaske (1,5 l) kolsyrehaldig vatn
  • rosiner