Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Sanseoppdrag i naturen

I naturen eller på utelekeplassen kan barna inviteres til å løse ett eller flere  åpne oppdrag hvor de bruker sansene til å utforske. 

  Pixabay sanser

 

 

Innramming av aktiviteten

Å innramme en aktivitet betyr å forberede barna på aktiviteten som skal komme. Barna får et større utbytte av en aktivitet hvis det snakkes om på forhånd, det brukes bøker, musikk eller andre kunstuttrykk, eller at man oppsøker relevante steder ute og inne.

I denne aktiviteten kan innramming være å invitere dem på jakt etter «skatter» i naturen. Personalet kan for eksempel si "Vil dere være med på utforsking?" og følge opp med «Jeg gir dere oppdrag og så løser dere oppdragene dere får av meg.»

Diskuter gjerne med barna om hva dere trenger å ha med? Isboks eller annet til å ha fangsten i? Kanskje vi kan bruke matboksen etter at maten er spist? Når vi er ferdig, samles vi igjen og viser hverandre hva vi har funnet.

 

Gi et åpent oppdrag

Et åpent oppdrag er en oppgave det kan være mange løsninger på. For eksempel kan barna få i oppdrag om å finne noe som lever. Når barna ser etter noe som lever, vil noen finne dyr, andre finne planter og noen kanskje finne sopp. Kanskje får dere en diskusjon om hva det vil si å leve?

Oppdragene bør gis muntlig. Dere bør Ikke lage oppdrag for barna ved å vise til bilder. Da lukker dere oppdragene og barna vil lete etter noe som likner akkurat det som er avbildet eller tegnet. 

Her er eksempler på oppdrag:  

  • Finn noe som dere synes lukter godt eller rart.  
  • Finn noe som er mykt eller stikker, er hardt eller glatt.  
  • Finn noe som er rødt eller grønt, blått eller gjennomsiktig eller liknende.  
  • Finn noe som tidligere har vært levende.  
  • Finn noe dere synes er fint eller vakkert.  
  • Finn et blad, en kongle eller et sneglehus. 
  • Finn noe dere ikke har sett før.  

La barna løse oppdragene i grupper. Det er en fin anledning til å diskutere de ulike egenskapene en organisme eller en gjenstand kan ha. 

Studer og sammenlign gjenstandene sammen. Bruke gjerne åpne spørsmål som:  

  • Hvorfor valgte dere akkurat denne gjenstanden? 
  • Hva synes dere den likner på? 
  • Hvordan kjennes den i hånden? Hvordan ser den ut? Hvordan lukter den? 

Illustrasjon: Unsplash.com - Royalty-free images Illustrasjon: Unsplash.com - Royalty-free images

Åpne oppdrag for de aller yngste

Hva passer som sanseoppdrag for de yngste?

Inviter dem til å finne en gjenstand etter farger: Finn noe som er grønt, finn noe som er rødt eller finn noe som er gult. Legger de alle sine fargede gjenstander sammen kan det bli et fint bilde som barna har laget sammen.

I noen barnehager har barna fått en del av en eggekartong hvor eggerommene er farget. Da vet barna hvilken farge med en farge (se bildet) som skal i hvilket rom.

  Sansekalender yngste u fyll SKALERT

Barna kan fylle kartongen med noe fra naturen som har den fargen som ligger i kartongen.

Sansekalender yngste m fyll SKALERT  

 

Naturbingo som sanseoppdrag (nedlasting)

Dere kan på denne siden laste ned en ny og revidert versjon av naturbingo. På den ene siden har den tekst som er hentet fra Naturbingoen som Randy Gunnar Bohmann-Lange har lagd for Forskerfrø. På den andre siden er det en side basert på farger. Denne passer for de yngste barna. Oppgaven er åpen og barna finner ting i naturen som har fargene som vises.

 

Utvidelse av aktiviteten

Lag en utstilling av funnene. Det gir en fin anledning til å diskutere egenskapene gjenstandene har. Kan en gjenstand være gul og bløt og være levende? Dere kan også finne mange måter å være bløt på. Kanskje dere kan få erfaringer med variasjoner av egenskaper.

Rammeplanen

Personalet skal:

  • veksle mellom spontane og planlagte aktiviteter
  • stimulere barnas undring og evne til å stille spørsmål, søke opplevelser, ta initiativ og mestre nye ting
  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring

Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna

  • utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper
  • leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på
  • undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter

Personalet skal

  • stimulere og støtte barnas evne og utholdenhet i problemløsing