forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Svevende ballong
Her er en spennende og utfordrende aktivitet hvor vi bruker luften fra en hårføner. Klarer du å balansere en ballong på luften?
Balansere en ballong
Blås opp en ballong, men ikke altfor mye. Hold ballongen i en tråd og blås på den med kald luft fra en hårtørrer.
Luftstrømmen holder ballongen oppe, selv om det meste av lufta strømmer på oversida. Hvis du slipper tråden, blir kanskje ballongen for lett og svever altfor høyt. Bind en sikkerhetsnål eller binders i tråden som last, sånn at ballongen svever i passe avstand over hårtørreren. Hold ballongen i en tråd og blås på oversida. Ballonget er fanget i luftstrømmen.
Balansere flere objekter
Det går an å prøve å balasnere flere objekter i samme luftstrøm, men dette krever litt mer trening. Denne gangen skal vi bruke en ballong uten tråd. Sett et tape over tuppen slik at ballongen blir helt rund. Ta også frem en isoporkule som er halve størrelsen av ballongen og en pingpongball. Først balanseres ballongen. Prøv deretter å legge inn ispoprballen under ballongen og balanser begge i samme luftstrøm. Er dere skikkelig gode, kan dere prøve å balansere en pingpongball under isoporballen igjen.
Barns kommentarer og spørsmål
I barnehagen har denne aktiviteten gjort at barna ville teste flere ting. Ord som luft, opp og ned brukes og de har spurt om å få gjøre dette flere ganger. Utsagn som «Den fyker opp til himmelen» har også kommet.
Tips
Det lønner seg å ha en hårføner med forskjellige viftehastigheter. Da er det lettere å justere og prøve seg frem til best resultat.
Faglig forklaring
Der lufta strømmer forbi ballongen, går den fortere, og trykket blir lavere. Når dette skjer på alle sider av ballongen vil lufta skyve ballongen inn i strømmen igjen. Dette klalles bernoulliprinsippet og er grunnlaget for at vi kan bruke vinger til å fly.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Personalet skal:
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna
Materialer og utstyr
- Hårføner med kaldluft
- Ballonger
- Binders
- Bordtennisball
- Isoporball
- Hyssing
- Teip