Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Papirblomsten åpner seg

I denne aktiviteten skal barna lage ulike papirblomster som åpner seg når de legges på vannet. De får mulighet til å være kreative med utforming av blomsten og kan undre seg over hvorfor den åpner seg når den legges på vannet.

 

Blomster-i-vann2

 

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det.  

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser. 

Lage papirblomst

  • Skriv ut malen (pdf) for papirblomster og klipp ut
  • Dere kan eventuelt klippe ut egne blomster og stjerner som dere bruker.

La barna få utdelt hver sin papirblomst som de kan fargelegge. På den måten vil de gjenkjenne sin egen blomst videre i eksperimentet. Brett så hjørnene (kronbladene) inn slik at fargene ikke synes. Fyll en balje med vann og legg de brettede blomstene forsiktig oppå vannet.

Bladene vil etterhvert brette seg utover i vannet og bli til en vakker blomst.

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde...” Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også. 

Faglig forklaring

Papir består av fiber med små luftrom som etterhvert fylles med vann. Derfor bretter blomsten seg ut igjen når den blir liggende i vannet.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna

 

Materialer og utstyr

  • Papirblomstmal
  • Fargeblyanter
  • Balje med vann