forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Eplesmaking
Hvordan beskrive den rette eplesmaken? Er eple surt eller søtt? Dette må testes ut!
Start gjerne med å studere et eple. Ord som gjerne kan brukes i undersøkelsen er: skall, kjernehus, eplekjerne, eplesteiner, eplefrø, fruktkjøtt, blomst, farge, eplebåt, epleslang … Bruk lupe og kniv. La barna tegne/dokumentere det de observerer.
Del eplene opp i båter og legg hver eplesort på samme tallerken. Du må ha nok båter til at alle deltagerne kan få minst en bit av hver eplesort. Hvis de spiser opp eplebåten i første forsøk er det fint om de kan få en til de neste forsøkene.
Undersøk en egenskap av gangen, sammenlign eplesortene og oppsumer i fellesskap. Lag gjerne en felles tabell. Det er ikke sikkert dere blir enige om beskrivelsen av alle egenskapene.
- Beskriv hva eplebåten smaker: søtt, sur, salt, sterkt, svakt, smiren, bittert osv.
- Beskriv hva eplet lukter: frukt, blomster, boller, sterkt, sjø, jord, minner meg om..osv
- Beskriv hvordan det kjennes eller føles (med hendene) å ta på eplet: hardt, mykt, seigt, lett, tungt, sleipt, tørt, ruglete, glatt, hårete, piggete osv
- Beskriv hvordan eplet føles (inni munnen) å tygge: lett å tygge, hard, sprø, må tygge mye, seigt, saftig, grovt, svampete, trælete, melete, mosete, snerpete osv
- Beskriv hvordan det høres når du tygger eplet: høy lyd, lav lyd, stille, knasende, sprø, svuppende, glidende, minner meg om…)
Det er lettere å finne ord når du har noe å sammenlikne med. Det er lett å si at et Granny Smith eple er surt når du sammenlikner det med sorten Aroma. Forsøket kan godt være kaotisk første gang og mer systematiske den neste. Forslagene over kan også gjøres i forskjellige økter, men lukt og smak i første økt og lyd og følelser i neste.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
- får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
Personalet skal:
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna
Materialer og utstyr
- Epler av forskjellige sorter
- Kniver
- Luper