forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Sukkerlokking
Mange insekter liker noe søtt. For å fange insekter kan vi friste med søktsaker og fange de mens de spiser. Sukkerlokking er en metode entomologer (insektzoologer) bruker for å fange nattsommerfugler, men fungerer også på dagsommerfugler og andre insekter som spiser nektar.
Sukkerlokking som metode blir ofte brukt av entomologer til å fange nattaktive sommerfugler. Da brukes en sukkerrik blanding som er gjæret til å tiltrekke seg sommerfuglene. Selv om dette er en metode som primært er brukt om natten, kan man bruke samme blandingen for å se om man kan lokke til seg dagaktive insekter.
Blandingen er basert på banan og fiken, og lages på denne måten:
Dag 1
- Mos en banan med gaffel og la den få et oppkok med en skvett vann
- Avkjøl bananmosen til 30 grader og tilsett 1/2 pakke fersk brødgjær.
- Ha blandingen på et glass og la den stå til gjæring til neste dag på et lunt sted.
Dag 2
- Kok opp tre finhakkede fiken med litt vann og avkjøl blandingen til romtemperatur
- Hell fikenblandingen opp i bananblandingen og la blandingen gjære på et lunt sted i to døgn.
Etter at blaningen har gjæret, smøres den på remser av stoff. Disse remsene kan henges opp i busker og trær i nærheten for å lokke til seg insektene. Blandingen har i gjæringsprosessen produsert litt alkohol som sløver insektene litt. Dette gjør det lettere å plukke de ned i et samleglass med en pinsett.
Kilde
Fjellberg, Arne (1992). Sukkerlokking. Insektnytt Nr 3/4 1992, 17. Årgang. S 17.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
- får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
- får kunnskap om dyr og dyreliv
Personalet skal:
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
Materialer og utstyr
- Banan
- Fiken
- Fersk gjær
- Tøyremser
- Vann
- Stort syltetøyglass