forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Årets epleslang
Elisabeth Tverre ved Benterud barnehage vant Forskerfrøprisen 2010 med «Årets epleslang».
Elisabeth Tverre har tatt flotte bilder og laget en god beskrivelse av en aktivitetsdag med epler. Hun har tatt utgangspunkt i barnas nysgjerrighet og utforskertrang, og fulgt opp med spennende og utforskende aktiviteter. Dette er hva hun skriver:
Barna fra Benterud er på epleslang. Rett utenfor døra begynner de å undre seg over det fantastiske fargespillet på bakken. Blader i alle former og farger har dekket veien til epleslagstedet og inviterer til utforskning. Ulike snegler dukker opp. Sneglene er tillitsfulle og inviterer til samspill. – Vi har fått sneglevenner! sier barna.
Det er mange epler som ligger under epletrærne, de havner fort i plastposene. Barna nyter smaken av eplene. Etter det femte eplet konkluderer Lucas at alle epler smaker helt likt og at de er kjempegode.
I barnehagen legger de alle eplene på bordet. Hanna og Hedda foreslår å telle eplene, og Karoline vil gjerne være med på matteundervisning. Kristian og Adrian er nysgjerrige på hva som finnes på innsiden av eplene. De bruker kniv og forstørrelsesglass for å finne ut av det. Elisabeth spør om barna har lagt merke til at de delte eplene som ligger på fatet er brunaktige. Hun spør barna. Hva skjer? Har eplene vært slik hele tiden eller har de forandret fargen etter å ha blitt delt i to? Med stor sikkerhet var barna enige om at eplene har vært slike hele tiden.
Elisabeth foreslår å teste teorien ved å skjære et nytt eple i to og sammenlikne fargen på det eple som har ligget en stund. Det ble helt stille ved bordet i det kniven nærmet seg eple. Adrian avbryter stillheten med stor overraskelse i stemmen: – Eplet er hvitt inni! – Hva skjer? spør Elisabeth. Kristian svarer: – Eplene har forandret fargen. Elisabeth: – Hvordan er det mulig at eplene forandrer farge etter å ha blitt delt i to? Vi tenkte og vi tenkte… Plutselig deler Kristian tankene sine med oss: – Neimen, Elisabeth, alt forandrer farger om høsten! Alt blir jo brunt!
Med epler som utgangspunkt er det mye en kan gjøre i barnehagen. Har du samlet på eplesteiner noen gang? Eplesteiner kan vi så eller lage smykker av. Hva med å la barna tegne hvordan de tror et eple ser ut inne, før vi deler det. Dele det etterpå. Kanskje kunne vi få noen barnetegninger av det?
Forsøket over viser en overflate som utsettes for oksygen og lys. Det begynner raskt å bli brunt. Det oksiderer. Smører vi derimot overflaten av eplet med sitron, holder det seg lyst lenger. Det er fordi vi bremser oksideringen ved å tilføre antioksidanter fra sitronen. Vitamin C er en god antioksidant som bidrar til å forsinke forråtnelsesprosessen til eplet.
Barna i barnehagen skal etablere et vokabular knyttet til smaksopplevelser? Hva med å sammenlikne smaker, utseende og konsistens på forskjellig sorter epler? Hva slags ord trenger vi da?